Import samochodów z USA do Polski to proces, który wymaga zrozumienia przepisów celnych, homologacji, kosztów transportu czy ewentualnej naprawy. Kluczowe jest również sprawdzenie stanu technicznego pojazdu oraz jego historii.
Warto rozważyć i skorzystać z usług firm specjalizujących się w imporcie, aby ułatwić sobie ten proces.

Zawsze przed decyzją o imporcie auta i czasie z tym związanym warto zapoznać z aktualnymi przepisami i ewentualnymi zmianami przepisów w najbliższym czasie.

 

UWAGA:

Publikowane treści z tej strony mają charakter wyłącznie informacyjny. Dokładamy wszelkich starań, aby były one aktualne i rzetelne, jednak nie możemy zagwarantować ich kompletności.  Administrator nie ponosi odpowiedzialności za ich aktualność, dokładność ani sposób wykorzystania przez użytkowników.

Powrót do strony głównej

Autopodkarpacie.pl

 

Import samochodów z USA do Polski – podstawowe informacje

 

Import samochodu ze Stanów Zjednoczonych w ostatnich latach staje się coraz bardziej popularny w Polsce. Szeroki rynek amerykańskich pojazdów, atrakcyjne ceny oraz dostępność modeli niespotykanych w Europie sprawiają, że wiele osób decyduje się na takie rozwiązanie. Jednak zanim zdecydujesz się na sprowadzenie auta zza oceanu, warto poznać  szczegóły procedury, niezbędne formalności, a także przewidywane koszty.

Informacje o aktualnych przepisach i kosztach najlepiej uzyskać w firmach specjalizujących się w imporcie aut zza oceanu.

 

 

Dlaczego warto importować samochód z USA?

 

Amerykański rynek motoryzacyjny wyróżnia się dużym wyborem pojazdów — w szczególności modeli luksusowych, sportowych i SUV-ów, które w Polsce są trudno dostępne lub bardzo drogie. Dodatkowym atutem są atrakcyjne ceny pojazdów w USA, zwłaszcza w przypadku aut powypadkowych, które po naprawie w Polsce mogą być znacznie tańsze w porównaniu do krajowych odpowiedników.

 

Formalności przed importem auta z USA

 

Przed podjęciem decyzji o sprowadzeniu auta z USA warto dokładnie zapoznać się z procedurami i przepisami prawnymi. Podstawowe dokumenty, które musisz posiadać, to:

  • Title – odpowiednik naszego dowodu rejestracyjnego,

  • Bill of Sale – umowa kupna-sprzedaży pojazdu,

  • Faktura zakupu lub invoice – dokument potwierdzający wartość pojazdu.

Warto również sprawdzić historię auta w bazach takich jak Carfax czy AutoCheck, aby uniknąć zakupu auta po powodzi czy poważnym wypadku.

 

 

Koszty transportu i procedury celno-skarbowe

 

Największą częścią kosztów importu jest transport i formalności w urzędzie celnym. Należą do nich:

Transport morski – koszt zależny od portu załadunku w USA i portu w Europie (najczęściej Bremenhaven w Niemczech). Waha się w granicach 1000–2000 USD.

Opłata portowa i handling w Europie – około 400–700 EUR.

Cło – w zależności od rodzaju pojazdu:

  • 10% dla samochodów osobowych,

  • 22% dla pick-upów i pojazdów użytkowych.

VAT – w Polsce wynosi 19% dla pojazdów sprowadzonych przez Niemcy i 23% dla pojazdów sprowadzonych bezpośrednio do Polski.

Akcyza – wysokość zależna od pojemności silnika:

  • 3,1% dla pojazdów z silnikiem do 2,0 l,

  • 18,6% dla pojazdów z silnikiem powyżej 2,0 l.

 

 

Rejestracja pojazdu w Polsce

 

Po sprowadzeniu i ocleniu auta musisz je przystosować do polskich przepisów:

  • Przeróbki techniczne – np. zmiana oświetlenia (czerwonych kierunkowskazów na pomarańczowe, światła asymetryczne przednie), wstawienie tylnego światła przeciwmgielnego czy zmiana elementów zawieszenia.

  • Badanie techniczne – w uprawnionej stacji diagnostycznej.

  • Tłumaczenie dokumentów – przysięgłe tłumaczenie Title i umowy kupna-sprzedaży.

  • Złożenie wniosku o rejestrację – w wydziale komunikacji właściwym dla Twojego miejsca zamieszkania.

 

 

Przykładowa kalkulacja kosztów auta sprowadzonego z USA

 

Przyjmijmy, że kupujesz pojazd w USA za 10 000 USD. Do tej kwoty musisz doliczyć:

  • transport do Europy (~1 500 USD),

  • cło (10% = 1 000 USD),

  • VAT (19% w Niemczech od sumy: 10 000+1 500+1 000),

  • akcyzę (np. 3,1% dla auta o poj. do 2,0 l),

  • koszty przeróbek i badania technicznego w Polsce (~1 000 – 20 000 PLN),

  • rejestrację i tłumaczenia (~500 PLN).

Całkowity koszt finalny takiego pojazdu po wszystkich opłatach może być o 30–50% wyższy od ceny zakupu w USA.

 

 

Czy warto sprowadzać samochody powypadkowe z USA?

 

Bardzo popularną praktyką jest import pojazdów uszkodzonych, kupowanych na aukcjach typu Copart czy IAA. Ceny takich aut potrafią być nawet o 50–70% niższe w porównaniu do pojazdów bezwypadkowych w USA, jednak do kosztów musisz doliczyć:

  • naprawę w Polsce,

  • sprowadzenie części,

  • czas oczekiwania.

Przed zakupem warto skonsultować się z mechanikiem lub firmą specjalizującą się w naprawach powypadkowych, by uniknąć nieopłacalnego zakupu.

 

 

Podsumowanie i praktyczne rady

 

Import auta z USA to skomplikowany proces, który jednak potrafi się opłacić — szczególnie dla osób szukających unikatowych modeli, dużych SUV-ów czy luksusowych limuzyn. Aby cała procedura przebiegła sprawnie: Dokładnie sprawdź historię pojazdu w bazach Carfax i AutoCheck. Przelicz wszystkie koszty – nie tylko zakupu, lecz również transportu i opłat. Uwzględnij czas potrzebny na transport i formalności — zwykle całość zajmuje 8–12 tygodni. Rozważ skorzystanie z usług firmy brokerskiej lub importera, który zajmie się formalnościami i transportem.

Dobrze zaplanowana operacja pozwoli Ci cieszyć się wyjątkowym pojazdem w atrakcyjnej cenie i bez zbędnych niespodzianek.

 

 

Poniżej znajdziesz aktualnie dostępne informacje o zmianach przepisów dotyczących importu
i rejestracji samochodów ze Stanów Zjednoczonych:

 

 Obecny stan (przełom 2024/2025)

  • Według stanowiska Ministerstwa Infrastruktury z 23 stycznia 2025 r.:

    • Rejestracja aut z USA nadal możliwa, mimo wcześniejszych wątpliwości.

    • Nowelizacja rozporządzenia nie wprowadza obowiązku europejskiej homologacji — rubryka „K” w dowodzie pozostaje pusta, jeśli auto jej nie ma.

    • Wyrok NSA dotyczył tylko konkretnej sprawy (ciągnik z Białorusi) i nie zmienia zasad rejestracji aut z USA

Wniosek: W 2025 można bez przeszkód sprowadzić i zarejestrować samochód z USA, jeśli spełnia wymogi techniczne (światła, oświetlenie, przegląd).

 

 Planowane zmiany – Projekt UC95 (Q1 2026)

  • W pierwszym kwartale 2026 r. planowana jest nowelizacja przepisów – projekt UC95

    • Wprowadzi obowiązek krajowego, indywidualnego dopuszczenia do ruchu (certyfikat diagnosty).

    • Diagnosta musi potwierdzić zgodność norm emisji, bezpieczeństwa, oświetlenia. W razie wątpliwości — pojazd trafia do TDT

    • Dotyczy to wszystkich pojazdów spoza UE, nie tylko aut z USA, również Japonii i Kanady

    • Dodatkowo wprowadzane będą obowiązki rejestracji pojazdów używanych przez obcokrajowców (czas pobytu: 30 dni dla rezydentów, 1 rok dla obcokrajowców)

    • Dla dealerów wprowadzenie tablic testowych z obowiązkiem dziennika przejazdów

    •  

W praktyce oznacza to: dodanie kosztów:

  • opłata u diagnosty za certyfikat krajowy,

  • ewentualne modyfikacje techniczne (światła, emisja spalin),

  • możliwy koszt badań TDT.

 Skutki finansowe dla importu

  • Import może stać się mniej opłacalny, szczególnie dla tanich lub uszkodzonych aut — koszty dopuszczenia
    i modyfikacji mogą przewyższyć zyski

  • Opinie branżowe:

    Pojazdy tańsze nadal atrakcyjne, ale finalna cena wzrośnie — dodatki technologiczne i formalności zwiększą koszty importu o kilkanaście procent

 

Import auta z USA? To jak ściąganie hamburgera
w rozmiarze XXL prosto do garażu.

Najpierw czekasz cierpliwie jak na przesyłkę życia, potem podziwiasz amerykański rozmach – większy, głośniejszy i bardziej błyszczący niż wszystko, co widziałeś wcześniej.

Fakt, czasem wskaźniki w milach przyprawiają o zawrót głowy,
a spalanie czasem przypomina  studnię bez dna.

Ale ten uśmiech, gdy wsiadasz i ruszasz w drogę? Bezcenny!

A sąsiedzi od razu pytają, czy w środku zmieściłby się mały salon.

Na stacji benzynowej już Cię wszyscy znają po imieniu.

I wiesz, że musisz kupić jeszcze tylko kowbojski kapelusz, żeby wyglądać w tym aucie jak szeryf prosto z Teksasu!

Powrót do ofert aut z USA

Powrót do ofert aut z USA