Import samochodów z USA do Polski to proces, który wymaga zrozumienia przepisów celnych, homologacji, kosztów transportu czy ewentualnej naprawy. Kluczowe jest również sprawdzenie stanu technicznego pojazdu oraz jego historii.
Warto rozważyć i skorzystać z usług firm specjalizujących się w imporcie, aby ułatwić sobie ten proces.
Zawsze przed decyzją o imporcie auta i czasie z tym związanym warto zapoznać z aktualnymi przepisami i ewentualnymi zmianami przepisów w najbliższym czasie.
UWAGA:
Publikowane treści z tej strony mają charakter wyłącznie informacyjny. Dokładamy wszelkich starań, aby były one aktualne i rzetelne, jednak nie możemy zagwarantować ich kompletności. Administrator nie ponosi odpowiedzialności za ich aktualność, dokładność ani sposób wykorzystania przez użytkowników.
Autopodkarpacie.pl
Import samochodu ze Stanów Zjednoczonych w ostatnich latach staje się coraz bardziej popularny w Polsce. Szeroki rynek amerykańskich pojazdów, atrakcyjne ceny oraz dostępność modeli niespotykanych w Europie sprawiają, że wiele osób decyduje się na takie rozwiązanie. Jednak zanim zdecydujesz się na sprowadzenie auta zza oceanu, warto poznać szczegóły procedury, niezbędne formalności, a także przewidywane koszty.
Informacje o aktualnych przepisach i kosztach najlepiej uzyskać w firmach specjalizujących się w imporcie aut zza oceanu.
Amerykański rynek motoryzacyjny wyróżnia się dużym wyborem pojazdów — w szczególności modeli luksusowych, sportowych i SUV-ów, które w Polsce są trudno dostępne lub bardzo drogie. Dodatkowym atutem są atrakcyjne ceny pojazdów w USA, zwłaszcza w przypadku aut powypadkowych, które po naprawie w Polsce mogą być znacznie tańsze w porównaniu do krajowych odpowiedników.
Przed podjęciem decyzji o sprowadzeniu auta z USA warto dokładnie zapoznać się z procedurami i przepisami prawnymi. Podstawowe dokumenty, które musisz posiadać, to:
Title – odpowiednik naszego dowodu rejestracyjnego,
Bill of Sale – umowa kupna-sprzedaży pojazdu,
Faktura zakupu lub invoice – dokument potwierdzający wartość pojazdu.
Warto również sprawdzić historię auta w bazach takich jak Carfax czy AutoCheck, aby uniknąć zakupu auta po powodzi czy poważnym wypadku.
Największą częścią kosztów importu jest transport i formalności w urzędzie celnym. Należą do nich:
Transport morski – koszt zależny od portu załadunku w USA i portu w Europie (najczęściej Bremenhaven w Niemczech). Waha się w granicach 1000–2000 USD.
Opłata portowa i handling w Europie – około 400–700 EUR.
Cło – w zależności od rodzaju pojazdu:
10% dla samochodów osobowych,
22% dla pick-upów i pojazdów użytkowych.
VAT – w Polsce wynosi 19% dla pojazdów sprowadzonych przez Niemcy i 23% dla pojazdów sprowadzonych bezpośrednio do Polski.
Akcyza – wysokość zależna od pojemności silnika:
3,1% dla pojazdów z silnikiem do 2,0 l,
18,6% dla pojazdów z silnikiem powyżej 2,0 l.
Po sprowadzeniu i ocleniu auta musisz je przystosować do polskich przepisów:
Przeróbki techniczne – np. zmiana oświetlenia (czerwonych kierunkowskazów na pomarańczowe, światła asymetryczne przednie), wstawienie tylnego światła przeciwmgielnego czy zmiana elementów zawieszenia.
Badanie techniczne – w uprawnionej stacji diagnostycznej.
Tłumaczenie dokumentów – przysięgłe tłumaczenie Title i umowy kupna-sprzedaży.
Złożenie wniosku o rejestrację – w wydziale komunikacji właściwym dla Twojego miejsca zamieszkania.
Przyjmijmy, że kupujesz pojazd w USA za 10 000 USD. Do tej kwoty musisz doliczyć:
transport do Europy (~1 500 USD),
cło (10% = 1 000 USD),
VAT (19% w Niemczech od sumy: 10 000+1 500+1 000),
akcyzę (np. 3,1% dla auta o poj. do 2,0 l),
koszty przeróbek i badania technicznego w Polsce (~1 000 – 20 000 PLN),
rejestrację i tłumaczenia (~500 PLN).
Całkowity koszt finalny takiego pojazdu po wszystkich opłatach może być o 30–50% wyższy od ceny zakupu w USA.
Bardzo popularną praktyką jest import pojazdów uszkodzonych, kupowanych na aukcjach typu Copart czy IAA. Ceny takich aut potrafią być nawet o 50–70% niższe w porównaniu do pojazdów bezwypadkowych w USA, jednak do kosztów musisz doliczyć:
naprawę w Polsce,
sprowadzenie części,
czas oczekiwania.
Przed zakupem warto skonsultować się z mechanikiem lub firmą specjalizującą się w naprawach powypadkowych, by uniknąć nieopłacalnego zakupu.
Import auta z USA to skomplikowany proces, który jednak potrafi się opłacić — szczególnie dla osób szukających unikatowych modeli, dużych SUV-ów czy luksusowych limuzyn. Aby cała procedura przebiegła sprawnie: Dokładnie sprawdź historię pojazdu w bazach Carfax i AutoCheck. Przelicz wszystkie koszty – nie tylko zakupu, lecz również transportu i opłat. Uwzględnij czas potrzebny na transport i formalności — zwykle całość zajmuje 8–12 tygodni. Rozważ skorzystanie z usług firmy brokerskiej lub importera, który zajmie się formalnościami i transportem.
Dobrze zaplanowana operacja pozwoli Ci cieszyć się wyjątkowym pojazdem w atrakcyjnej cenie i bez zbędnych niespodzianek.
Obecny stan (przełom 2024/2025)
Według stanowiska Ministerstwa Infrastruktury z 23 stycznia 2025 r.:
Rejestracja aut z USA nadal możliwa, mimo wcześniejszych wątpliwości.
Nowelizacja rozporządzenia nie wprowadza obowiązku europejskiej homologacji — rubryka „K” w dowodzie pozostaje pusta, jeśli auto jej nie ma.
Wyrok NSA dotyczył tylko konkretnej sprawy (ciągnik z Białorusi) i nie zmienia zasad rejestracji aut z USA
Wniosek: W 2025 można bez przeszkód sprowadzić i zarejestrować samochód z USA, jeśli spełnia wymogi techniczne (światła, oświetlenie, przegląd).
Planowane zmiany – Projekt UC95 (Q1 2026)
W pierwszym kwartale 2026 r. planowana jest nowelizacja przepisów – projekt UC95
Wprowadzi obowiązek krajowego, indywidualnego dopuszczenia do ruchu (certyfikat diagnosty).
Diagnosta musi potwierdzić zgodność norm emisji, bezpieczeństwa, oświetlenia. W razie wątpliwości — pojazd trafia do TDT
Dotyczy to wszystkich pojazdów spoza UE, nie tylko aut z USA, również Japonii i Kanady
Dodatkowo wprowadzane będą obowiązki rejestracji pojazdów używanych przez obcokrajowców (czas pobytu: 30 dni dla rezydentów, 1 rok dla obcokrajowców)
Dla dealerów wprowadzenie tablic testowych z obowiązkiem dziennika przejazdów
W praktyce oznacza to: dodanie kosztów:
opłata u diagnosty za certyfikat krajowy,
ewentualne modyfikacje techniczne (światła, emisja spalin),
możliwy koszt badań TDT.
Skutki finansowe dla importu
Import może stać się mniej opłacalny, szczególnie dla tanich lub uszkodzonych aut — koszty dopuszczenia
i modyfikacji mogą przewyższyć zyski
Opinie branżowe:
Pojazdy tańsze nadal atrakcyjne, ale finalna cena wzrośnie — dodatki technologiczne i formalności zwiększą koszty importu o kilkanaście procent
Import auta z USA? To jak ściąganie hamburgera
w rozmiarze XXL prosto do garażu.
Najpierw czekasz cierpliwie jak na przesyłkę życia, potem podziwiasz amerykański rozmach – większy, głośniejszy i bardziej błyszczący niż wszystko, co widziałeś wcześniej.
Fakt, czasem wskaźniki w milach przyprawiają o zawrót głowy,
a spalanie czasem przypomina studnię bez dna.
Ale ten uśmiech, gdy wsiadasz i ruszasz w drogę? Bezcenny!
A sąsiedzi od razu pytają, czy w środku zmieściłby się mały salon.
Na stacji benzynowej już Cię wszyscy znają po imieniu.
I wiesz, że musisz kupić jeszcze tylko kowbojski kapelusz, żeby wyglądać w tym aucie jak szeryf prosto z Teksasu!