Wszyscy wiemy, że stempel badania diagnosty to moment prawdy dla naszego fajnego auta. Kiedy diagnosta mówi "nie" , samopoczucie właściciela nagle spada jak akcje na giełdzie. Ale pozytywny wynik to powód do radości!
W końcu możemy cieszyć się kolejnym rokiem bez większych problemów technicznych.
Autopodkarpacie.pl
Badanie techniczne to inaczej przegląd rejestracyjny i ma ono na celu dopuszczenie naszego pojazdu do ruchu publicznego.
W Polsce jak i większości krajów europejskich jest obowiązkowe.
Z technicznego punktu, badanie to szereg czynności polegających m.in. na: odczytaniu stanu licznika, identyfikacji pojazdu
i stwierdzenia zgodności danych z dowodu rejestracyjnego ze stanem faktycznym, sprawdzenie obowiązkowego wyposażenia pojazdu, ocenie stanu technicznego podzespołów, sprawdzenie wpływu pojazdu na środowisko naturalne, itp. Przeprowadzenie badania technicznego jest cyklicznym (najczęściej corocznym) obowiązkiem właściciela pojazdu.
Termin następnego badania technicznego ujęty jest w dowodzie rejestracyjnym ( 2 strona) w odpowiednich rubrykach. Mamy pięć pól z badaniami, a sam termin to górna część każdej rubryki. Obecnie, jeśli wszystkie pola są zapełnione nie mamy obowiązku wymiany dowodu rejestracyjnego z tego powodu. Kolejny termin i wynik badania otrzymujemy na zaświadczeniu z badania technicznego oraz widnieje on w wersji elektronicznej w systemie CEPIK. Możemy skorzystać również z różnych aplikacji przypominających o badaniu, np. mObywatel czy sprawdzić na stronie historiapojazdu.gov.pl podając odpowiednie dane pojazdu.
Nie wykonamy go niestety w każdym serwisie samochodowym. Możemy je przeprowadzić tylko w wyznaczonych i certyfikowanych stacji kontroli, które dzielmy na:
- okresowe badanie techniczne pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t,
- niektóre dodatkowe badania w odniesieniu do w/w pojazdów,
- badanie pojazdu skierowanego przez organ kontroli ruchu drogowego lub starostę,
- okresowe badanie techniczne przed pierwszą rejestracją na terytorium RP (badanie pojazdu sprowadzonego z zagranicy),
- pojazdu przystosowanego do zasilania gazem.
- okresowe badania techniczne wszystkich typów pojazdów do i powyżej 3,5 t,
- dodatkowe badania w/w pojazdów,
- autobusu oraz autobusu którego dopuszczalna prędkość na autostradzie i drodze ekspresowej wynosi 100 km/h,
- pojazdu używanego do przewozu materiałów niebezpiecznych (ADR),
- pojazdu przystosowanego do zasilania gazem,
- okresowe badanie techniczne przed pierwszą rejestracją na terytorium RP (badanie pojazdu sprowadzonego z zagranicy),
- badanie pojazdu skierowanego przez organ kontroli ruchu drogowego lub starostę,
- wybijanie numerów na nadwoziach (podwoziach-ramach) oraz wykonywanie tabliczek zastępczych na podstawie decyzji Starostwa.
Warto wiedzieć, że możesz zgłosić się do dowolnej stacji na terenie całej Polski, bez względu na miejsce zamieszkania czy rejestracji pojazdu.
- brak ważnego badania technicznego uniemożliwia zarejestrowanie (przerejestrowanie) samochodu, czy innego pojazdu
- poruszanie się po drodze pojazdem bez przeglądu jest wykroczeniem, za które grozi zatrzymanie dowodu rejestracyjnego oraz kary finansowe.
- ubezpieczyciel obniży wysokość lub odmówi wypłaty odszkodowania z polisy AC.
- trudności w sprzedaży auta, mniejsza wartość rynkowa pojazdu
Terminy badań technicznych dla wszystkich pojazdów są "urzędowe" i nie zależą od dobrej czy złej woli osoby je wykonującej.
Oto terminy najpopularniejszych pojazdów:
- Zgodnie z przepisami nowe pojazdy samochodowe o masie do 3,5 t, motocykle i przyczepy (o masie do 3,5 t) po raz pierwszy bada się przed upływem 3 lat od pierwszej rejestracji. Kolejne badanie trzeba wykonać przed upływem kolejnych 2 lat (czyli do 5 lat od pierwszej rejestracji), a na następne należy zgłaszać się na stację corocznie.
- Ciągniki rolnicze, przyczepy rolnicze i motorowery – pierwsze badanie techniczne muszą przejść przed upływem 3 lat od dnia pierwszej rejestracji, a kolejne wykonujemy co 2 lata.
- Samochody zabytkowe bada się tylko raz przed rejestracją na zabytek, potem już nie podlegają badaniom technicznym.
- Niektóre rodzaje nowych pojazdów muszą przejść badanie techniczne corocznie. Zaliczamy do nich: pojazdy z instalacją gazową LPG/CNG, taksówki osobowe, samochody konstrukcyjnie przystosowane do przewozu 5-9 osób i wykorzystywane do zarobkowego transportu ludzi, pojazdy uprzywilejowane i specjalne, pojazdy używane do nauki jazdy i egzaminów na prawo jazdy, pojazdy przewożące towary niebezpieczne.
Szczegółowy i aktualny wykaz wszystkich interesujących nas pojazdów i terminów ich badań znajdziemy na każdej stacji kontroli pojazdów.
Niekiedy pomimo ważnego badania technicznego, możemy zostać skierowani na dodatkowy przegląd przez starostę lub organ kontroli ruchu drogowego po zatrzymaniu dowodu rejestracyjnego (np. Policję, Straż Graniczną, Służbę Celno-Skarbową czy Główny Inspektorat Transportu Drogowego). Najczęściej przyczyną zatrzymania dowodu rejestracyjnego może być podejrzenie
o zagrożeniu bezpieczeństwa ruchu, naruszeniu wymagań ochrony środowiska, a także udział w kolizji. Zmiany w konstrukcji auta (np. przerobienie na taksówkę) również mogą wymagać dodatkowych badań.
- badanie powypadkowe - wykonywane po kolizji drogowej w celu ponownego dopuszczenia pojazdu do ruchu i odzyskania zatrzymanego przez Policję dowodu rejestracyjnego (dowody są zatrzymywane elektronicznie i diagnosta po pozytywnym badaniu odblokowuje dokument w systemie).
- badanie pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy za granicą
- badanie co do zgodności z warunkami technicznymi – wykonywane w przypadku aut zabytkowych.
Szczegółowy i dokładny wykaz wszystkich badań technicznych oraz dokumentów niezbędnych do ich wykonania znajdziemy na każdej stacji kontroli pojazdów.
Czym skutkują dla nas usterki pojazdu wykryte podczas badania?
Od 1 listopada 2022 r. ustawodawca podzielił usterki na 3 kategorie, zależne od stopnia zagrożenia jakie mogą one powodować na drodze. Czym one skutkują dla kierowcy:
- usterki drobne (UD) - czyli "drobne niedoskonałości" naszego pojazdu. Diagnosta wypisuje je na zaświadczeniu, ale pojazd uzyskuje pozytywny wynik badania i jest dopuszczony do ruchu. Kierowca powinien je jak najszybciej usunąć, ale nie musi po tym fakcie ponownie odwiedzać stacji.
- usterki poważne (UP) - jak sama nazwa wskazuje są to już poważniejsze mankamenty naszego pojazdu. Auto otrzymuje wynik badania negatywny. Diagnosta nie dopuszcza pojazdu do ruchu, wypisuje na zaświadczeniu stwierdzone usterki, ale nie zatrzymuje dowodu rejestracyjnego pojazdu. Od tego momentu mamy 14 dni na usunięcie tych usterek i ponowną wizytę na tej samej SKP. Czeka nas też wtedy dopłata, w większości przypadków 20 zł za każdą stwierdzoną UP. Z wynikiem negatywnym badania nie powinniśmy się poruszać autem po drogach publicznych ( jeździmy tak jak bez ważnego badania). Wymienione wcześniej 14 dni jest to tylko urzędowy termin na naprawę usterek i ponowne badanie poprawkowe. Jeśli nie zdążymy z naprawą to po upływie tego czasu musimy wykonać od nowa całe badanie okresowe za pełną kwotę (możemy to zrobić już na dowolnej SKP).
- usterki niebezpieczne (UN) - Co to oznacza? Są to już takie wady pojazdu, które bezpośrednio zagrażają bezpieczeństwu ruchu drogowego i życiu innych użytkowników. Auto otrzymuje również wynik badania negatywny. Same procedury są identyczne jak przy usterkach poważnych. Dodatkowo diagnosta zatrzymuje dowód rejestracyjny pojazdu ( forma elektroniczna zatrzymania),
a sam pojazd nie powinien poruszać się już po drodze (powrót lawetą do warsztatu).
Za badanie techniczne pojazdu musimy zapłacić z góry przed jego wykonaniem. Jest to opłata bezzwrotna, nawet jeśli podczas przeglądu w samochodzie zostaną stwierdzone usterki. Cena badania jest urzędowa i jednakowa na wszystkich stacjach (jako ciekawostkę można podać, że jest ona niezmienna od 2004 roku).
Sumaryczna wysokość opłat może wzrosnąć, jeśli podczas badania technicznego zostaną stwierdzone usterki i trzeba będzie wykonać badanie ponowne (tzw. poprawkowe).
Pełny cennik zawsze jest wywieszony na każdej SKP, a oto ceny podstawowych pojazdów:
- pojazd do 3,5 t - 98 zł,
- pojazd z Instalacją LPG - 161 zł,
- ciągnik rolniczy, motocykl - 62 zł,
- motorower - 50 zł
- samochód ciężarowy powyżej 3,5 t do 16 t d.m.c. - 153 zł
- badanie poprawkowe - w większości 20 zł za każdą usterkę
Jeśli obawiasz się, że któryś z podzespołów może nie domagać, przed wizytą w SKP udaj się na zwykły, dobrowolny przegląd
w warsztacie samochodowym. Doświadczony mechanik sprawdzi wszystkie układy i doradzi, który z nich wymaga interwencji.
Dzięki temu udasz się na okresowe badanie techniczne bez niepotrzebnego stresu.
Obecnie w większości SKP możemy umówić się na wizytę telefonicznie rezerwując sobie konkretną godzinę.