Każdy kierowca z pewnością spotkał się nie raz z określeniem, jakim jest geometria czy zbieżność kół. Czynnik ten w dużej mierze odpowiada za przyczepność kół do podłoża, optymalne zużycie opon, dobre prowadzenie auta, czyli nasze bezpieczeństwo podczas jazdy, Czym właściwie jest geometria kół i kiedy należy ją kontrolować? Postaramy odpowiedzieć na te i inne pytania.
Mamy nadzieję, że dzięki temu geometria nie będzie się nam kojarzyła tylko z matematyką w szkole :)
Geometria kół to powszechna nazwa ustawień wszystkich parametrów kół w naszym samochodzie. Na jej całość składa się kilka składowych, a do tych najważniejszych należy: zbieżność kół, kąt nachylenia oraz kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy.
Ich wartości są wypadkową optymalnych ustawień do poruszania się auta na wprost, ale i zapewniają stabilną jazdę w zakrętach. Wszystkie te parametry są inne dla każdego modelu auta i są podawane przez producenta pojazdu.
Najbardziej charakterystycznym objawem niepoprawnego ustawienia zbieżności jest nierównomierne zużycie opon. Występuje ono symetrycznie na prawej i lewej oponie (zewnętrzne lub wewnętrzne krawędzie opon).
Ustawienie zbieżności powinieneś sprawdzić:
- po każdej poważniejszej ingerencji w zawieszenie. Może to być wymiana zużytych elementów lub naprawa podzespołu wymagająca wyjęcia z auta całego zawieszenia.
- gdy zauważysz nierównomiernie zużyte opony
- auto jest niestabilne na zakrętach, a wykonywanie manewrów z wyższą prędkością powoduje totalnie nieprzewidywalne zachowanie samochodu.
-gdy nastąpiło szybkie wjeżdżanie w dziury, uderzenie w krawężnik oraz inne urazowe obciążenia kół, mogą przestawić niektóre elementy zawieszenia lub je odkształcić.
Regulację zbieżności osi przedniej posiada każdy pojazd, a wiele z nich posiada także regulację osi tylnej. W takim przypadku ustawienie zbieżności kół tylnych i śladowości tejże osi jest bardzo istotne dla prawidłowego zachowania się naszego pojazdu na drodze.
Kolejnym sygnałem może być niesymetryczne zużycie opon, czyli np. jedna opona jest prawidłowa, a druga ma przyciętą krawędź. Może być tak, że jedna opona jest "ścięta" od wewnętrznej strony, a druga od zewnętrznej.
Część aut posiada regulację kąta pochylenia, ale w większości przypadków jest to parametr nieregulowany. W takim przypadku jest konieczność wymiany uszkodzonych elementów zawieszenia lub musimy poddać pojazd naprawie blacharskiej w celu uzyskania zalecanych przez producenta kątów pochyleń.
Złe parametry kąta WSZ nie mają większego wpływu na zużycie opon.
W większości współczesnych pojazdów kąt ten jest nieregulowany lub posiada regulację w bardzo małym zakresie.
Przy nieprawidłowym kącie WSZ często należy poddać pojazd naprawie mechanicznej lub blacharskiej.
Pozostałe parametry geometrii
Oprócz w/w podstawowych parametrów geometrii podczas pomiaru auta profesjonalny serwis pomierzy nam też inne wartości, które są często nie mniej istotne np. po naprawie blacharsko-lakierniczej.
Mogą to być: różnica skrętu kół, śladowość czy osiowość pojazdu, przesunięcia kół, maksymalne skręty kół, krzywa zbieżności, itp.
Jak więc widzimy, geometria to nie tylko przysłowiowa zbieżność kół przednich, ale kompleksowy pomiar wszystkich parametrów jezdnych naszego auta. Prawidłowe ustawienie współzależności geometrycznej pozwala na perfekcyjne przyleganie kół do podłoża, zwiększając tym samym ich przyczepność i bezpieczeństwo podróżowania.
Większość mechaników zaleca przynajmniej raz w roku po sezonie zimowym, często jest to łączone z wymianą opon na letnie.
Istotny wpływ ma też nasza eksploatacja pojazdu, inaczej jeśli robimy 3 tys. km rocznie, a inaczej, gdy 33 tys. km :)
Konkretną odpowiedź uzyskamy w rozmowie z mechanikami, którzy na podstawie swojego doświadczenia indywidualnie ocenią nasz pojazd. Sam koszt geometrii jest dosyć niewielki w porównaniu z koniecznością wymiany zużytych opon po wymianie których
i tak musimy ją ustawić.
Utarło się przekonanie, że "zła zbieżność powoduje ściągania auta". Jak widzimy, to nie sama zbieżność, ale inne parametry układu jezdnego mogą powodować ściąganie boczne auta (kąt pochylenia i kąt WSZ). Jeśli zauważymy już ten nieprzyjemny dyskomfort
w czasie jazdy to pierwszym krokiem jest oczywiście sprawdzenie geometrii. Jeśli ta wykluczy przyczynę w ustawieniach kół to innymi czynnikami powodującymi ściąganie mogą być:
- uszkodzone i zużyte elementy układu jezdnego (sworznie, końcówki, tuleje wahaczy, itp)
- opony pojazdu (szczególnie po leżakowaniu zimowym czy letnim, nieprawidłowe zużycie czy różna wysokość bieżnika)
- różnica w ciśnieniu kół (szczególnie na tej samej osi)
- blokowanie hamulców
- źle skalibrowana lub uszkodzona elektronika układu jezdnego i kierowniczego
- zapieczone łożyska kolumny MacPhersona
- uszkodzona, wadliwa przekładnia kierownicza
Mamy nadzieję, że po przeczytaniu tego artykułu nasza wiedza na temat geometrii oraz jej wpływu na bezpieczeństwo na drodze znacznie wzrosła.
Autopodkarpacie.pl
Pan Sportowy postanowił ustawić geometrię swojego bolidu przed kolejnym wyścigiem. Chwycił sznurek jedną ręką i klucz drugą.
Technologia rozwija się mega szybko, jak ten sznurek z rolki, a my chcemy być ultra nowocześni, pomyślał. Kiedyś marzyliśmy o 3D, teraz mówimy o 10D! Bolidy F1 jeżdżą teraz na torze bez zużywających się opon. Czy to możliwe?
Kąt, linia prosta czy pochylenie są podstawowymi pojęciami w geometrii, które są niezbędne do zrozumienia wielu zagadnień matematycznych
i motoryzacyjnych. To niezwykle ważne pojęcia, które rządzą wieloma dziedzinami nauki i technologii.
Można powiedzieć, że ich znajomość to prawdziwe cudo, które zasługuje na ocenę 10/10.
Ostatnio miałem nowe opony, ale nagle stały się łyse jak moja głowa! Tragedia! Wychodziłem z zakrętu, a tył mi się ślizgał jak po bananie! Próbowałem wyprzedzić, ale auto z przodu zrobiło mi psikusa.
Czemu zawsze tylko cztery opony, a nie osiem !?
Życie kierowcy nie jest łatwe!