Autopodkarpacie.pl
Współczesna motoryzacja to nie tylko technologia i osiągi. Coraz większą wagę przykłada się do estetyki oraz praktycznych aspektów eksploatacji pojazdu. Przyciemnianie szyb oraz oklejanie samochodów folią ochronną stało się niezwykle popularne. W artykule przedstawiamy szczegółowo zalety, wady, aktualne przepisy prawne oraz najnowsze technologie dotyczące tych rozwiązań.
Ochrona lakieru: Przed zarysowaniami, odpryskami, solą, promieniami UV.
Zwiększenie wartości pojazdu: Zadbana karoseria to wyższa cena odsprzedaży.
Samoregeneracja folii: Nowoczesne folie mają zdolność "gojenia" mikrorys pod wpływem ciepła.
Odwracalna zmiana koloru auta: Bez potrzeby lakierowania.
Wysoki koszt: Profesjonalna usługa pokrycia całego auta może kosztować kilka tysięcy złotych.
Konieczność fachowego montażu: Błędy skutkują pęcherzami i odklejaniem.
Ograniczona trwałość: Mimo wysokiej wytrzymałości folia ma ograniczoną żywotność (5–7 lat).
Folie matowe, błyszczące, satynowe: Wybór zależy od preferencji estetycznych.
Folie samoregenerujące: Nowoczesne PPF.
Folie TPU i PVC: TPU bardziej trwałe i elastyczne.
Ruchoma powierzchnia reklamowa: Działa 24/7.
Niskie koszty w stosunku do zasięgu.
Ochrona lakieru pod grafiką.
Trudności z usunięciem po latach.
W niektórych przypadkach wymagana rejestracja w urzędzie skarbowym (działalność gospodarcza).
To zależy od kilku czynników:
Nie jest to działalność gospodarcza, jeśli nie robisz tego regularnie ani w celach zarobkowych.
Dochód z tego trzeba jednak zgłosić do urzędu skarbowego jako przychód z innych źródeł (np. na koniec roku w PIT-36).
Wtedy może być to uznane za działalność gospodarczą, ponieważ:
Jest ciągła
Jest zarobkowa
Ma cechy zorganizowania (np. umowy, stawki, kilku klientów)
W takim przypadku powinieneś:
Zarejestrować działalność (np. jako „usługi reklamowe”)
Płacić podatek dochodowy i ewentualnie VAT (jeśli przekroczysz próg)
Folia pozwala na szybką i odwracalną zmianę koloru.
Mniejsze koszty niż lakierowanie całego pojazdu.
Zmiana koloru auta musi zostać zgłoszona do wydziału komunikacji.
Zastosowana folia nie może utrudniać czytelności tablic i numeru VIN.
Promieniowanie UV, kwaśne deszcze, sól drogowa, myjnie szczotkowe.
Chroni najbardziej narażone strefy: maskę, zderzak, lusterka, progi.
Możliwość usunięcia folii bez uszkadzania lakieru.
Choć w internecie można znaleźć setki poradników na temat samodzielnego oklejania samochodu folią, warto mieć świadomość, że to zadanie wymaga:
dużej precyzji,
cierpliwości,
doświadczenia w pracy z materiałem termoplastycznym,
odpowiednich narzędzi (np. rakle, opalarki, nożyki, środki czyszczące).
Pęcherze powietrza: źle wypchane powietrze powoduje odklejanie się folii.
Zagniecenia i załamania: wynikają z nieumiejętnego rozciągania materiału.
Zbyt duża siła przy grzaniu folii: może spowodować jej przepalenie lub zmatowienie.
Brak dokładnego oczyszczenia powierzchni: powoduje słabe przyleganie folii i szybsze odklejanie się.
Gdy planujesz okleić tylko niewielkie elementy (np. lusterka, dach, maskę).
Gdy masz dostęp do odpowiedniego miejsca (czyste, ogrzewane pomieszczenie z dobrą wentylacją).
Gdy masz czas na naukę i nie boisz się prób oraz błędów.
W przypadku chęci oklejenia całego pojazdu.
Gdy zależy Ci na idealnym, komercyjnym efekcie.
Gdy folia ma pełnić funkcję ochronną – prawidłowe jej ułożenie decyduje o skuteczności działania.
Ochrona przed promieniowaniem UV: Redukcja szkodliwego działania promieni UV nawet do 99%.
Komfort termiczny: Zmniejszenie nagrzewania wnętrza pojazdu w upalne dni.
Prywatność: Ograniczenie wglądu do wnętrza samochodu.
Estetyka: Nowoczesny i bardziej agresywny wygląd auta.
Bezpieczeństwo: W przypadku wypadku folia może zatrzymać odłamki szkła.
Utrudniona widoczność nocą: Szczególnie przy ciemnych foliowaniach tylnej szyby.
Ryzyko niezgodności z przepisami: Przesadne przyciemnienie może skutkować mandatem.
Potencjalne problemy z homologacją: Nie każda folia jest dopuszczona do użytku drogowego.
Przednia szyba: Przepuszczalność światła nie mniejsza niż 75%.
Szyby przednie boczne: Minimalna przepuszczalność 70%.
Szyby tylne: Dopuszcza się niemal dowolne przyciemnienie szyb, o ile pojazd wyposażony jest w lusterka boczne oraz przyciemnienie nie ogranicza widoczności światła "STOP", jeśli jest ono umieszczone w obrębie tylnej szyby.
Podsumowanie
Zarówno przyciemnianie szyb, jak i oklejanie auta folia ochronną to inwestycje, które mogą poprawić wygląd, komfort i wartość pojazdu. Kluczem jest jednak wybór odpowiedniej technologii i zgodność z przepisami. Warto korzystać z usług profesjonalistów, co zapewni trwałość, estetykę i funkcjonalność tych rozwiązań przez długie lata.
Okleiłem auto folią ochronną i teraz wygląda tak świeżo, że sam boję się go dotknąć bez rękawiczek (ba, nawet mucha boi się na nim usiąść)!
Sąsiad myślał, że kupiłem nowe i już chciał pożyczyć„ "na wesele siostrzeńca”.
Lakier odpoczywa pod warstwą jak pod kocykiem, a ja śpię spokojnie – bo wiem, że żadna wiewiórka z pazurem, kamyk z buta czy złośliwy ptak już mu nie zaszkodzi.
Deszcz spływa z niego jak po kaczce z ADHD, a w myjni nawet piany mniej zużywają.
Żona powiedziała, że wygląda „ładniej niż przed ślubem”...i teraz się zastanawiam, czy mogę siebie tak obkleić...